Paikallisuus on uusi must(a)
jussijormanainen
Amerikkalaiset ovat menettäneet uskonsa mediaan: tuoreet luvut kertovat, että luottamus mediaan on alimmillaan (avaa linkki).
Epäluottamus on tuntunut markkinoilla. Kun isot mediayhtiöt ovat irtisanoneet toimittajia joukolla, nyt vannotaan paikallisuuden nimiin. Mitä tarkemmalle ja pienemmälle alueelle saat journalistisen ideasi rajattua, sitä paremmin sinun povataan pärjäävän Yhdysvalloissa.
Washingtonilainen TBD.com on yksi esimerkki paikallistavasta journalismista. TBD muuntelee etusivuaan ja uutisten järjestystä sen mukaan millä postinumerolla ilmoitat asuvasi. Alueita on noin sata. TBD julkaistiin elokuun alussa, joten rajat elävät vielä jatkuvasti.
Washingtonin väkimäärä on likipitäen sama kuin koko Suomen, joten sikäli paikallisuuskin on isompaa Amerikassa.
Sivuston yhteisöllisyysjohtaja (Director of Community Engagement) Steve Buttry kertoi meille USC:n kurssilla, että alueiden rajat vedetään yleensä jonkin yhteisen kokemuksen tai vetonaulan mukaan: saman koulun tai saman ostoskeskuksen vaikutuspiirissä asuvat saavat juuri heille paikallistetut uutiset. Ja tietenkin mainokset osuvat kohteeseensa myös.
Järkeenkäypää. Minua kiinnostaa omat asiani eniten: siksipä haluan minulle tarkennettuja uutisia ja lisää taustatietoa, jos takapihani läpi aiotaan vetää moottoritie. Buttry muotoili, että talon omistaminen on yksi tärkeä yhteisöllisyyden ja paikallisuuden muoto. Ryhmien hakeminen on tarkkaa bisnestä.
Community, yhteisöllisyys – taitaa olla muotisana Atlantin molemmin puolin. TBD listaa sivulleen paikallisten bloggaajien tarinat tavoitteenaan mennä syvemmälle ja tarkemmin pieniin yhteisöihin. Vauhdikkaasti kasvavalla listalla on hiukan alle 200 bloggaajaa.
TBD on pitkälti aggregaattori, eli se tekee omat otsikot, mutta linkittää muiden viestimien sivuille itse juttuihin. Omaa tuotantoakin on jonkin verran. Samanlainen jako pieniin alueisiin omine uutisineen maksaisi tietysti valtavasti moneksi printtilehdeksi painettuna. Markkinoinnin suhteen Buttry laski, että Twitter on tärkein lähde, joka tuo lukijoita sivuille.
Samassa yritysryppäässä on televisioasemia, joten enemmän videoita, siinä yksi TBD:n viisaus – jonka tietysti ostan ilomielin. Yllättävää kyllä, monessa muussakin yhteydessä Yhdysvalloissa paikallisten videoiden voimaksi lasketaan se, että “televisiossa” esiintyvät ihmiset ovat naapureita ja tuttuja – ja videoiden myötä heistä tulee (paikallisia) julkkiksia. Ja kaikenlaisten julkkisten voimanhan uskotaan olevan rajaton.
TBD.com tekee paikallisuutta nettiin tukevalla rahapohjalla. Päärahoittaja on televisioasemia ja sukurahaa omistava Robert Allbritton, joka on aallonharjalla myös politico.com –sivuston ansiosta. Mutta myös pienet, yhden tai muutaman toimittajan paikallispajat ovat yleistymässä Yhdysvalloissa. Kilpailu omasta korttelista on kova.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Pros & cons - 16.06.2011
- Itsestäänselvyydet hittituoteeksi - 21.03.2011
- Sylttytehdas, robotti vai ihka aito toimittaja? - 01.02.2011
- Joukkohurmion areenalla - 17.01.2011
- Viisi askelta moderniin journalismiin - 15.12.2010
- Pelottelun ja mustamaalauksen aika - 01.11.2010
- Kaupungin paras - 31.08.2010
Paikallisuus on bisnestä myös näin päin: http://www.nytimesknownow.com/index.php/hyperlocal-blogging/