Kaupungin paras
jussijormanainen
Ostin elämäni ensimmäisen auton. Tiedän autoista yhtä paljon kuin rakettitieteestä. Päätinkin luottaa ammattilaisen apuun öljyjen vaihdossa. Lyhyt, parin mailin pyrähdys paljasti jo, että Los Angeles on täynnä “kaupungin parhaana” itseään pitäviä pajoja ja mekaanikkoja.
Jätin auton kaverin vinkkaamaan paikkaan – tietysti “parasta palvelua”.
Vertyneellä autolla lähdin etsimään hampurilaista. Olin tehnyt taustatyöni visusti: ympäri kaupunkia kiertävä Pattywagon mainostaa itseään parhaana ja hormooneista puhtaana ja muutenkin elämäsi pelastavana purilaisautona. Ystävällinen motoristiravintoloitsija esitteli koko repertuaarinsa ja oli valmis tekemään kaikki säädöt mitä halusin. Aloin uskoa, että tuon miehen lehmät ovat oikeasti olleet onnellisia antibioottivapailla laitumillaan.
Sain loistavan purilaisen, öljykin on varmasti upeaa – ja palvelu kummassakin paikassa iloista ja ennen kaikkea luotettavaa. Skeptismin ja kyynisyyden kalvama pääkoppa putsaantui: olen varma että kävin kaupungin parhoissa paikoissa.
Nämä paikat ja luottamusta herättävä ilmapiiri tulivat mieleen, kun USC:n tunnilla esiteltiin omia tekemisiä ennen Los Angelesia. Kurssikaverit sujuvasti kehuivat tekemisiään, mina mukana. Olimme kaikki parhaita juuri nyt ja juuri siinä mitä teemme. Juuri tätä Kalifornian pitikin olla: mukavaa ja rautaista porukkaa, joka tukee toinen toistaan ja antaa hymyillen rakentavaakin palautetta.
Vaikka kurssikaverit ovatkin päteviä, tulevaisuuteen suhtaudutaan hiukan pessimistisesti, koska monella suunnalla kehitetään vain matematiikkaan ja suosituimpiin internetin hakusanoihin pohjautuvaa pikajournalismia, osin vahvastikin mainostekstien puolelle eksyen – hakusanajournalismi tuskin onnistuu saamaan parhaan leimaa. Journalistit hakevat paikkaansa ja yrittävät erottua joukosta. Tee itsestäsi journalistinen brändi – lause joka toistuu ja toistuu eikä toistokerroille näy loppua.
Pari viikkoa on vahvistanut ajatuksen siitä että on äärimmäisen tärkeää lunastaa mainoslauseet ja lupaukset: niin kauan kuin palvelu tuntuu parhaalta mahdolliselta katsoja ja lukija luottaa journalismiin – ja haluaa sitä samaa lisää.
Näyttää olevan Pattywagon naapurustossa taas ensi keskiviikkona.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Pros & cons - 16.06.2011
- Itsestäänselvyydet hittituoteeksi - 21.03.2011
- Sylttytehdas, robotti vai ihka aito toimittaja? - 01.02.2011
- Joukkohurmion areenalla - 17.01.2011
- Viisi askelta moderniin journalismiin - 15.12.2010
- Pelottelun ja mustamaalauksen aika - 01.11.2010
- Paikallisuus on uusi must(a) - 30.09.2010