Uutisia Googlelta
reettanousiainen
Kalifornia rypee lamassa, mutta Piilaaksossa menee vielä hyvin – ainakin joillakin. Yksi suurista menestystarinoista on hakukoneyhtiö Google. Pääsin tutustumaan Googlen kampukselle Mountain View’hin.
Google tunnetaan monista asioista, mutta myös siitä, että yritys tarjoaa työntekijöilleen paljon sellaisia etuja, jotka ovat Yhdysvalloissa harvinaisia: ilmaista ruokaa, kuntosalin – ja vapaamuotoista ohjelmaa työpaikalla, kuten jokaperjantaisen viinitilaisuuden Thanks God It’s Friday.
Yhtiö haluaa työntekijöidensä viihtyvän työpaikalla ja tutustuvan toisiinsa. Spontaanien kohtaamisten uskotaan synnyttävän myös uusia bisnesideoita. Yksi sattumalta syntynyt tuote on uutispalvelu Google News. Uutispalvelunsa kautta Google jakaa lukijoille muiden toimittamia uutisia. Omaa uutissisältöä yhtiö ei tuota.
Mediayrityksille Google onkin ristiriitainen kumppani. Yhtäältä Google käyttää surutta – ja tietysti ilmaiseksi – toimitusten luomaa sisältöä. Toisaalta osa lukijoista löytää lehtien sivuille juuri Googlen ansiosta. Google voi siis ideaalitapauksessa tuoda lehdelle lisää lukijoita.
Google taas on syvästi riippuvainen toimitusten tuottamista uutisista. Ilman jatkuvasti uusiutuvaa, luotettavaa ja hyvin toimitettua sisältöä hakukoneella on hyvin vähän käyttöarvoa.
Yhdysvaltalaiset lehdet käyvät armotonta kilpailua lukijoiden huomiosta, ja tämä kilpailu on siirtynyt yhä enemmän nettiin. Usein kilpailun voittaa se media, joka saa juttunsa ensimmäiseksi Googlen listalle.
Siihen kaikki pyrkivät.
Ongelma on vain se, että kukaan ei tiedä tarkalleen, mitkä tekijät nostavat kirjoituksen hakulistan kärkeen. Se on Googlen yrityssalaisuus. Tämä ei estä toimittajia yrittämästä vaikuttaa listasijoitukseensa. Kuuleman mukaan toista hakukonetta, Yahoota, on kuitenkin paljon helpompi huijata kuin Googlea.
Toistaiseksi myöskään sosiaalinen media ei vaikuta Google-osumien järjestykseen. Tulevaisuudessa on todennäköisesti toisin. Se, kuinka moni jakaa tietyn linkin Twitterissä tai Facebookissa, voi jatkossa vaikuttaa myös siihen, kuinka moni muu löytää saman jutun luettavaksi Googlen kautta.
Kirjoittajan aikaisemmat artikkelit
- Ammattina moniosaaja - 26.04.2011
- Viimeinen mahdollisuus - 07.03.2011
- Journalismia lahjoitusrahoilla - 13.01.2011
- Pyhän juhlan krapula - 29.11.2010
- Ostoksilla kampuksella - 20.09.2010