Printtimedian piti olla jo kuollut, mutta onko sillä sittenkin yhä toivoa?
Kirsti Karttunen
Terveisiä “Las Vegasista”! Tai noh, jos ihan tarkkoja ollaan, niin terveisiä hikisestä New Yorkista!
Ilmastointi Columbian huippuyliopistossa tosin toimii ja niinpä me, tutkivan journalismin kesäkurssille saapuneet toimittajat, joudumme kestämään miljoonakaupungin hellettä vasta alkuillasta luentojen päätyttyä.
Niin, mikä ihmeen Las Vegas? Ei, kyseessä ei ole Columbian yliopiston vähemmän tunnettu lempinimi vaan tutkivan journalismin kesäkurssin sääntö, johon on toki Stipendiblogissa viitattu aiemminkin. Tiedättehän, “se mikä tapahtuu Las Vegasissa, pysyy Vegasissa” eli tässä tapauksessa Columbian yliopiston Pulitzer-rakennuksen viidennessä kerroksessa.
Kurssin pariakymmentä osallistujaa on useaan otteeseen muistutettu, ettei kurssista sovi jakaa mitään internetiin tai sosiaaliseen mediaan. Rikkomatta tätä Vegasin sopimusta paljastan, että myös tänä kesänä kurssin opettajiin ja vieraileviin luennoitsijoihin kuuluu useita tunnettuja toimittajia isoista sekä vähän pienemmistä mediataloista ja julkaisuista.
Yksi vierailevista luennoitsijoista on Raju Narisetti. Muun muassa The Washington Postissa ja Wall Street Journalissa työskennellyt, nykyisin Columbian yliopiston professorina toimiva Narisetti kipusi keskiviikkona lounasaikaan muutaman kerroksen ylöspäin mukanaan hieman yllättävältä tuntuva väite: vastoin kaikkea viime vuosina hoettua, printti ei ole katoamassa vielä hetkeen mihinkään.
Viikonloppuaamunsa mieluiten nenä painomusteessa kiinni viettävälle Narisettin viesti oli ilahduttava!
Ja tosiaan, kaikesta synkkyydestä ja printtilehtien kuolemanpelosta huolimatta, Yhdysvalloista ei Narisettin mukaan ole löytynyt kaupunkia ilman sanomalehteä. Kesän lopulla päivittäisen sanomalehtensä menettävälle, Ohion osavaltiossa sijaitsevalle Youngstownille on sillekin luvassa elvytystä. Tutkivaan journalismiin erikoistunut verkkojulkaisu Propublica ilmoitti nimittäin vastikään, että se laajentaa paikallisen journalismin verkostoaan yhdellä, Youngstownin alueelle asettuvalla toimittajalla.
Narisettin perustelun pohjana oli, että voimakkaasti verkkosisältöihinsä panostavien medioiden, kuten vaikkapa The New York Timesin mainostuloista liki puolet tulee edelleen kuolleeksi julistetulta printtipuolelta. Vaikkei painettujen sanomalehtien kuolinilmoituksia voi Narisettin mukaan alkaa luonnostella ihan vielä, on luvassa silti muutoksia.
“Omistajuus tulee muuttumaan ja sillä on vaikutuksensa uutistoimituksiin, mutta lähiaikoina se tuskin silti johtaa useiden sanomalehtien katoamiseen”, Narisetti sanoo.
Muuttumaan tulee sekin, mistä kaikkialta mediatalot saavat tulonsa. Tulevaisuudessa tulovirrat ovat vielä paljon nykyistä monimuotoisempia ja monien mediatalojen tulee keksiä uusia tapoja kaupata osaamista ja tietoa, jota niillä jo on.
Mitä kaikkea se sitten tarkoittaa? Esimerkiksi sitä, että painetuilla sanomalehdillä arvonsa luoneiden perinteisten mediatalojen on tehtävä paljon muutakin. Siitä kaikesta muusta The New York Times on hyvä esimerkki.
Suositun The Daily -podcastin lisäksi lehti on toukokuusta lähtien julkaissut The Weekly -nimistä, striimattavaa televisiosarjaa. Näiden lisäksi lehti pyörittää erilaisia kursseja, joiden opettajakunnasta löytyy paitsi lehdestä ja sen verkkosivuilta tuttuja nimiä, myös luennoitsijoita, joiden kursseille pääsee vain Columbian huippuyliopistossa.